zondag 26 februari 2012

DAG 4 - 42ND STREET EN FIETSEN DOOR CENTRAL PARK

Vandaag waren we weer redelijk vroeg wakker en na een lekker ontbijtje tegenover het hotel zijn we 42nd Street helemaal afgelopen. We zijn gestart op Times Square en geeindigd bij het gebouw van de Verenigde Naties. Onderweg kom je langs tal van bezienswaardigheden. Eerst langs Bryant park waar een mooie ijsbaan ligt. En er werd driftig geschaatst. Bryant Park is een mooi knus stadsparkje, gebouwd bovenop de boekenopslag van de Public Library. Dit is dan ook gelijk de volgende bezienswaardigheid. Een prachtig robuust gebouw wat we graag van binnen willen zien. Op zondag gaat de Library alleen pas om 13.00 uur open, dus een bezoekje stellen we uit tot morgen. Verder wandelend over 42nd Street komen we langs Grand Central station. Vorig bezoek zijn we daar ook al even binnen geweest, maar omdat het zo mooi is, gaan we vandaag ook weer naar binnen. De centrale hal is en blijft supermooi. We nemen nog wat fotoos en lopen naar beneden. Onder het station is een Foodcourt waar we een lekker kopje koffie doen met een stuk cheesecake van Junior's. Na Grand Central komen we langs het Chrysler Building, wat ons betreft de mooiste van alle skyscrapers. We zijn even de lobby binnengelopen, maar dat viel een beetje tegen. Laatste bezienswaardigheid is nog het hoofdkantoor van de Verenigde Naties. Na deze heerlijke wandeling zijn we met de metro naar Brooklyn gegaan. Wat een prachtig uitzicht op de skyline vanaf de Brooklyn Heights! Even heerlijk in het zonnetje gezeten en via de Brooklyn Bridge zijn we teruggelopen naar Manhattan. Omdat het vandaag zulk heerlijk weer is, hebben we fietsen gehuurd voor 2 uur en zijn we door Central Park gefietst. Onderweg zijn we gestopt bij alle 'highlights' van het park, zoals het Belvedere (van de smurfenfilm), de ijsbanen en Strawberry Fields, het John Lennon memorial. Er werd driftig gejogd in het park en af en toe was het slalommen om de joggers heen. Een uurtje of 2 was precies genoeg om het hele park rond te fietsen (wat is het toch groot!) en alles goed te bekijken. Daarnaast was het heerlijk om even op de fiets te zitten in plaats van al dat gewandel. Ik denk dat we de afgelopen dagen wel 75 kilometer gewandeld hebben! Oh ja, voor lunch hebben we een heerlijke burger (de eerste) gegeten bij Five Friends. Dit schijnt de beste burger van New York te zijn en dat zou zomaar waar kunnen zijn. We hebben even wat gerelaxed op de hotelkamer en zijn daarna lekker Mexicaans wezen eten bij een restaurant om de hoek, en nog even Times Square overgelopen. Dit blijft elke keer weer leuk (zeker 's avonds). Morgenochtend gaan we rustig aan opstaan en de koffer inpakken. We hopen dat alles er inpast, want we nemen in ieder geval veel meer mee terug dan we heen meenamen! Voor 12.00 uur moeten we uitchecken en dan willen we nog 5th Avenue verkennen en natuurlijk nog even de Public Library bezoeken.

1. Wat een leuk idee om fietsen te huren in Central Park, het is echt groot. Geniet van jullie laatste dag in NY, succes met pakken en alvast een goede terugreis.
    Ik vond het leuk om jullie verhalen te lezen.
    Tot een volgende vakantie!